Sektion Modellbildung und Simulation - Publikationen

Die­se Ru­brik soll den Sek­ti­ons­mit­glie­dern die Mög­lich­keit bie­ten, auf ein­schlä­gi­ge Neu­erschei­nun­gen (auch ei­ge­ne) hin­zu­wei­sen. Sen­den Sie da­zu ei­ne Mail den Spre­cher (andreas.tutic[at]sozio.uni-leipzig.de). Zu­dem fin­den sich auch in den Rund­brie­fen je­weils Hin­wei­se auf Neu­erschei­nun­gen von Sek­ti­ons­mit­glie­dern.

2015

Michael Beck

Beck, Michael (2015). Bildungserfolg von Migranten. Der Beitrag von Rational-​Choice Theorien bei der Erklärung von migrationsbedingten Bildungsungleichheiten in Bern und Zürich. Bern: Haupt.

Joël Berger

Berger, Joël und Andreas Diekmann. (2015). The Logic of Relative Frustration: Boudon’s Competition Model and Experimental Evidence. European Sociological Review (online June 2015)

Vogt, Sonja, Charles Effeson, Joël Berger und Ernst Fehr. (2015). Eye Spots Do not Increase Altruism in Children. Evolution and Human Behavior (36): 224-​231.

Norman Braun

Braun, Norman und Nicole J. Saam. Hrsg. (2015). Handbuch Modellbildung und Simulation in den Sozialwissenschaften. Wiesbaden: VS-​Verlag.

Andreas Diekmann

Diekmann, Andreas und Wojtek Przepiorka. (2015). “Take One for the Team!” Individual heterogeneity and the emergence of latent norms in a volunteer’s dilemma. Social Forces (online October 2015).

Berger, Joel und Andreas Diekmann. (2015). The Logic of Relative Frustration: Boudon’s Competition Model and Experimental Evidence. European Sociological Review (online July 2015).

Diekmann, Andreas, Wojtek Przepiorka und Heiko Rauhut. (2015). Lifting the Veil of Ignorance: An Experi-​ ment on the Contagiousness of Norm Violations. Rationality and Society 27: 309-​333.

Diekmann, Andreas und Wojtek Przepiorka. (2015). Punitive preferences, monetary incentives and tacit coor-​ dination in the punishment of defectors promote cooperation in humans. Scientific Reports (Nature Pu- blishing Group), May 2015.

Diekmann, Andreas und Marc Höglinger. (2015). A New Randomizing Device for the RRT Using Benford’s Law: An Application in an Online Survey. S. 106-​121 in: Uwe Engel, Ben Jann, Peter Lynn, Annette Scher-​ penzeel und Patrick Sturgis (Hrsg.) Improving Survey Methods. Lessens from Recent Research. New York: Taylor & Francis

Diekmann, Andreas. (2015). Modelle sozialer Diffusion. S. 887-​902 in: Norman Braun und Nicole J. Saam (Hrsg.) Handbuch Modellbildung und Simulation. Wiesbaden:Springer

Diekmann, Andreas und Siegwart Lindenberg (2015). Sociological Aspects of Cooperation. In: Joseph D. Wright (Hrsg.) International Encyclopaedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd Edition, Amsterdam: Elsevier (revised version of Diekmann and Lindenberg 2002).

David Glauser

Glauser, David. (2015). Berufsausbildung oder Allgemeinbildung. Soziale Ungleichheiten beim Übergang in die Sekundarstufe II in der Schweiz. Wiesbaden: Springer VS.

Christiane Gross

Teti, Andrea, Christiane Gross, Nina Knoll und Stefan Blüher. (2015). Feasibility of the Factorial Survey Me- thod in Ageing Research: Consistency Effects Among Older Respondents. Research on Aging (published online first).

Gross, Christiane, Thomas Schübel und Rasmus Hoffmann. (2015). Picking up the Pieces – Applying the "Disease Filter"to Health Data. Health Policy 119: 549–557.

Gross, Christiane und Katharina Seebaß. (2015). The Standard Stress Scale (SSS): Measuring Stress in the Life Course. In: Michael Bayer, Hans-​Peter Blossfeld, Jutta von Maurice, Jan Skopek (Hrsg.) Methodolo-​ gical Issues of Longitudinal Surveys: The Example of the National Educational Panel Study (forthcoming, see also NEPS Working Paper No. 45).

André Grow

Grow, André, Andreas Flache und Rafael P. M. Wittek. (2015). An Agent-​Based Model of Status Construction in Task Focused Groups. Journal of Artificial Societies and Social Simulation 18(2): 4.

Grow, André und Jan Van Bavel. (2015). Assortative Mating and the Reversal of Gender Inequality in Educa-​ tion in Europe: An Agent-​Based Model. PLoS ONE 10(6).

Ben Jann

Engel, Uwe, Ben Jann, Peter Lynn, Annette Scherpenzeel und Patrick Sturgis (Hrgs.) (2015). Improving Sur-​ vey Methods: Lessons from Recent Research. New York: Routledge/Taylor & Francis.

Jann, Ben. (2014). Plotting regression coefficients and other estimates. The Stata Journal 14(4): 708-​737.

 

Diekmann, Andreas, Ben Jann und Matthias Näf. (2014). Wie fremdenfeindlich ist die Schweiz? Fünf Feldexperimente über prosoziales Verhalten und die Diskriminierung von Ausländern in der Stadt Zürich und in der Deutschschweiz. Soziale Welt 65(2): 185-​199.

Shamsipour, Mansour, Masoud Yunesian, Akbar Fotouhi, Ben Jann, Afarin Rahimi-​Movaghar, Fariba Asghari und Ali Asghar Akhlaghi. (2014). Estimating the Prevalence of Illicit Drug Use among Students Using the Crosswise Model. Substance Use and Misuse 49(10): 1303-​1310.

Trappmann, Mark, Ivar Krumpal, Antje Kirchner und Ben Jann. (2014). Item Sum: A New Technique for Asking Quantitative Sensitive Questions. Journal of Survey Statistics and Methodology 2(1): 58-​77.

Jann, Ben und Rudolf Farys. (2015). Diverse Begriffe In: Rainer Diaz-​Bone und Christoph Weischer (Hrsg.). Methoden-​Lexikon für die Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS.

Krumpal, Ivar, Ben Jann, Katrin Auspurg und Hagen von Hermanni. (2015). Asking Sensitive Questions: A Critical Account of the Randomized Response Technique and Related Methods. S. 122-​136 in: Uwe Engel, Ben Jann, Peter Lynn, Annette Scherpenzeel und Patrick Sturgis (Hrsg.) Improving Survey Methods: Lessons from Recent Research. New York: Routledge/Taylor & Francis.

Jann, Ben. (2015). Asking Sensitive Questions: Overview and Introduction. Pp. 101-​105 in: Uwe Engel, Ben Jann, Peter Lynn, Annette Scherpenzeel, Patrick Sturgis (eds.). Improving Survey Methods: Lessons from Recent Research. New York: Routledge/Taylor & Francis.

Engel, Uwe, Ben Jann, Peter Lynn, Annette Scherpenzeel und Patrick Sturgis. (2015). Improving Survey Me- thods: General Introduction. S. 1-​11 in: Uwe Engel, Ben Jann, Peter Lynn, Annette Scherpenzeel und Patrick Sturgis (Hrsg.) Improving Survey Methods: Lessons from Recent Research. New York: Routled-​ge/Taylor & Francis.

Marc Keuschnigg

Keuschnigg, Marc. (2015). Product Success in Cultural Markets: The Mediating Role of Familiarity, Peers, and Experts. Poetics 51: 17-​36.

Keuschnigg, Marc und Tobias Wolbring. (2015). Disorder, Social Capital, and Norm Violation: Three Field Experiments on the Broken Windows Thesis. Rationality and Society 27: 96-​126.

Keuschnigg, Marc und Tobias Wolbring (Hrsg.). (2015). Experimente in den Sozialwissenschaften. 22. Son-​ derband der Sozialen Welt. Baden-​Baden: Nomos.

Wolbring, Tobias und Marc Keuschnigg. (2015). Feldexperimente in den Sozialwissenschaften: Grundlagen, Herausforderungen, Beispiele. S. 219-​249 in: Keuschnigg M. und T. Wolbring (Hrsg.) Experimente in den Sozialwissenschaften. 22. Sonderband der Sozialen Welt. Baden-​Baden: Nomos.

Jürgen Klüver

Klüver, Christina, Jürgen Klüver und Björn Zurmaar. (2015). OSWI: a consulting system for pupils and pro-​ spective students on the basis of neural networks. Jornal of AI & Society 30 (1): 23 - 30.

Klüver, Jürgen. (2015). Topologie, Metrik und Dynamik bei sozialen und kognitiven Systemen. S. 213 - 241 in: Norman Braun und Nicole J. Saam (Hg). Handbuch Modellbildung und Simulation in den Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer Fachmedia. Online erschienen 2014.

Ivar Krumpal

Ivar Krumpal, Ben Jann, Katrin Auspurg und Hagen von Hermanni. (2015). Asking Sensitive Questions: A Critical Account of the Randomized Response Technique and Related Methods. S. 122-​136 in: Ulrich Engel, Ben Jann, Peter Lynn, Annette Scherpenzeel und Patrick Sturgis (eds.). Improving Survey Methods: Lessons from Recent Research. New York: Routledge/Taylor & Francis.

Mark Lutter

Lutter, Mark. (2015). Do Women Suffer from Network Closure? The Moderating Effect of Social Capital on Gender Inequality in a Project-​based Labor Market, 1929-​2010. American Sociological Review 80 (2): 329-​358.

Uwe Matzat

Matzat, Uwe und Michelle Vrieling. (2015). “Self-​regulated learning and social media – a ‘natural alliance’? Evidence on students’ self-​regulation of learning, social media use and student-​teacher relationship.”. Learning, Media and Technology.

Matzat, Uwe und Bert Sadowski. (2015). Äccess to specific social resources across different social media: divergent consequences of the time spent with new contacts.Ïnformation, Communication, & Society, 18, 10: 1139-​1157.

Volker Müller-​Benedict

Müller-​Benedict, Volker. (2015). Deterministische dynamische Systeme. S. 245-​276 in: Norman Braun und Ni- cole J. Saam (Hrsg.). Handbuch Modellbildung und Simulation in den Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer VS

Müller-​Benedict, Volker (2015). Bildung und Wissenschaft. S. 60-​73 in: Thomas Rahlf (Hrsg.). Deutschland in Daten. Bonn (bpb - Bundeszentrale für politische Bildung).

Müller-​Benedict, Volker (2015). Manual für die Praxisforschung in Schule und Unterricht. Schritt für Schritt mit nützlichen Tipps und Beispielen zur eigenen Studie. Aachen: Shaker.

Karl-​Dieter Opp

Opp, Karl-​Dieter. (2015). Modellbildung und Simulation. Einige methodologische Fragen. S. 181-​212 in: Nor-​ man Braun und Nicole J. Saam. Handbuch Modellbildung und Simulation. Wiesbaden: Springer VS.

Opp, Karl-​Dieter. (2015). Mobilisierungsprozesse in der Transformationsforschung. S. 183-​192 in: Ray Koll-​ morgen, Wolfgang Merkel und Hans-​Josef Wagner. Handbuch Transformationsforschung. Wiesbaden: Springer VS.

Opp, Karl-​Dieter. (2015). Norms. S. 5-​10 in: James D. Wright. International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences, volume 17 (2). Oxford: Elsevier.

Opp, Karl-​Dieter. (2015). Norms. S. 5-​10 in: James D. Wright. International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences, volume 17 (2). Oxford: Elsevier.

Peter Preisendörfer

Preisendörfer, Peter (2015). Organisationssoziologie. Grundlagen, Theorien und Problemstellungen, 4. Auflage. Wiesbaden: Springer VS.

Wojtek Przepiorka

Diekmann, Andreas, Wotjek Przepiorka und Holger Rauhut. (2015) “Lifting the veil of ignorance. An experi-​ ment on the contagiousness of norm violations.” Rationality and Society 27(3):309-​333.

Duch, Raymond, Wotjek Przepiorka und Robert Stevenson. (2015). “Responsibility Attribution for Collective Decision Makers.” American Journal of Political Science 59(2):372-​389.

Nicole J. Saam

Braun, Norman und Nicole J. Saam. Hrsg. (2015). Handbuch Modellbildung und Simulation in den Sozialwissenschaften. Wiesbaden: VS-​Verlag.

Sebastian Sattler

Sattler, Sebastian, W. Wiegel und Floris van Veen. (2015): The Use Frequency of 10 Different Methods for Preventing and Detecting Academic Dishonesty and the Factors Influencing their Use. Studies in Higher Education (online first).

Van Veen, Floris, Anja S. Göritz und Sebastian Sattler. (2015). Response Effects of Prenotification, Prepaid Cash, Prepaid Vouchers und Postpaid Vouchers: An Experimental Comparison. Social Science Computer Review (online first).

Wiegel, Constantin, Sebastian Sattler, Anja S. Göritz und Martin Diewald. (2015). Work-​Related Stress and Cognitive Enhancement among University Teachers. Anxiety, Stress, & Coping (online first).

Tobias Wolbring

Keuschnigg, Marc und Tobias Wolbring (eds.). (2015). Experimente in den Sozialwissenschaften. 22. Son-​ derband der Sozialen Welt. Baden-​Baden: Nomos. 360 pages.

Berger, Roger und Tobias Wolbring. (2015). Kontrafaktische Kausalität und eine Typologie sozialwissenschaftlicher Experimente. S.34-​52 in: Marc Keuschnigg und Tobias Wolbring (eds.). Experimente in den Sozial-​ wissenschaften. 22. Sonderband der Sozialen Welt. Baden-​Baden: Nomos.

Wolbring, Tobias und Marc Keuschnigg. (2015). Feldexperimente in den Sozialwissenschaften. Grundlagen, Herausforderungen, Beispiele. S. 219-​245 in: Keuschnigg, Marc und Tobias Wolbring (eds.). Experimente in den Sozialwissenschaften. 22. Sonderband der Sozialen Welt. Baden-​Baden: Nomos.

Keuschnigg, Marc und Tobias Wolbring. (2015). Disorder, Social Capital, and Norm Violation: Three Field Experiments on the Broken Windows Thesis. Rationality & Society 27(1): 96-​126.

Kroher, Martina und Thoamas Wolbring. (2015). Social Control, Social Learning, and Cheating. Evidence from Lab and Online Experiments on Dishonesty. Social Science Research 53: 311-​324.

Wolbring, Tobias und Edgar Treischl. (2015). Selection Bias in Students’ Evaluation of Teaching. Causes of Student Absenteeism and Its Consequences for Course Ratings and Rankings. Research in Higher Education. DOI: 10.1007/s11162-​015-9378-7.

Ochsner, Michael, Thoams Wolbring und Sven E. Hug. (2015). Criteria for Research Quality for Sociology? What Sociologists Can Learn from the Project «Testing and Developing Research Quality Criteria for the Humanities». Sociologia e Politiche Sociali 18(2): 90-​110.

Wolbring, Tobias. (2015). Anatomie des Journal Impact Factors. Die ‚Soziale Welt‘ im Spiegel bibliometrischer Indikatoren. Soziale Welt 66(3).

Wolbring, Tobias. (2015). Herbert Simon (1957). Models of Man. New York: John Wiley. In: Kühl, S. (eds.): Schlüsselwerke der Organisationssoziologie. Wiesbaden: Springer VS. S.648-​651.

Wolbring, Tobias. (2015). Review of: Morgan, Stephan L. (ed.). 2015. Handbook of Causal Analysis for Social Research. New York: Springer. Methods, Data, Analysis – A Journal for Quantitative Methods and Survey Methodology 9(1): 146-​148.

Eifler, Stefanie, Jürgen Hoffmeyer-​Zlotnik und Tobias Wolbring. (2015). Jahresbericht 2014 der Sektion Methoden der empirischen Sozialforschung. Soziologie 44(3): 351-​355.